Galerie ve streetartu
Praha, Branický most(most "Inteligence"), 2012
Vladimír Turner
Ondřej Mladý

Galerie ve street-artu / Gallery in street- art (Making of) from sgnlr on Vimeo.

Seen just an object, this bridge (Branický most) is in fact a magnificant concrete structure. If you climb up the pillar, you pass through cube-shaped room full of refuse. It is one of the city corners characterised by filth and gloom, away from the city inhabitants interrest. An ideal environment for graffiti and street art.We wanted to use the contrast of sterile/dirty and light/darkness, to define the space solely with light and color. We create "white cube", galery space that is part of its sorroundings, while at first sight not belonging there.

The gallery shifts the significance of the things exhibited in it. Usualy it gives them the stamp of untouchability. It says "this is art" it glorifies. An official gallery could develop street art. Usual, though, it merely removes it from "the street", leaving just "art" which generaly has little worth when it has been taken out of its natural environment.

The label "street art" has become empty and meaningless, with nothing in common with its origins. It is becomming an advertissing brand that sells well.

Do you have streetart in a gallery? Crap! We have a gallery in streetart!

Branický Most inteligence je tak trochu smutný hrdina své doby. Stavba na které nuceně pracovala česká inteligence, se měla stát jedním z největších dvoukolejných mostů své doby. Deset let po dostavbě po mostě neprojel jediný vlak, druhá kolej byla sice položena, ale záhy vyrvána, protože na chuchelské straně Vltavy nebylo možné prorazit dvoukolejný tunel.
Vnímaná jen jako objekt, je to vlastně nádherná betonová stavba.

Stoupá-li člověk pilířem na branické straně, prochází kolem kvádrové "místnosti" plné odpadu. Je to jedno z mnoha městských zákoutí charakteristických špínou, šerem, mimo zájem obyvatelů města. Podobné zátiší se při pohybu městem snažíme filtrovat ze svého zorného pole. Prostředí ideální pro graffitti a streetart. Chtěli jsme využít kontrastu sterilní/ špinavý, světlo/ tma, vymezit prostor pouze barvou a světlem, vytvořit místo, kam člověk vstoupí jen po špičkách. Úklidem, přetřením graffitti a nainstalováním chladného zářivkového světla jsme vytvořili "White cube"(zaběhlý výraz pro galerii). Vytváříme galerijní prostor, který je součástí svého okolí a zároveň do něj na první pohled nepatří.

Galerie posouvá význam věcí které jsou v ní vystaveny. Většinou jim dává cejch nedotknutelnosti. Říká "toto je umění", glorifikuje.
Oficiální galerie streetart posouvá dál, mohla by ho rozvíjet. Většinou ho ale oddaluje od "streetu", zbývá už jen "art", který ovšem vytržen ze svého přirozeného prostředí většinou neobstojí.
Streetart v galerii se stává jen vizuální podívanou, kolotočářským spektáklem. Barevným cirkusem a vizuální bombou, hodnou pro dekoraci studia hudební televize či třeba design skateshopu.

Jsme proti bezmyšlenkovité popularizaci pouličního umění, ze kterého se v prostorách oficiálních institucí stává pouze povrchní nablejskaná děvka! Streetart je spojený s místem svého vzniku, s prostředím na které bezprostředně reaguje. Nikdy není úplně apolitický protože zasahuje do cizího majetku a jeho tvorba je projevem společností nevyžádané rebelie. V galerii je to už jen nástěnná malba. Z označení streetart je už jen prázdné slovo bez významu které nemá nic společného se svým původem, stává se z něj reklamní značka, která se dobře prodává.

Fakticky jsme arogantním gestem přetření původních maleb nadhodili otázku autentičnosti pouličního umění, relevanci jeho vystavování. Tážeme se na jeho polohu v rámci dnešní společnosti a minimalistickým způsobem přetváříme urbanistickou krajinu, která je naším přirozeným životním prostředím. Zpochybňujeme zkorumpovaný provoz oficiálních institucí, což by mělo být i pro "rebely" z ulice důležité téma.

Máš streetart v galerii? Nasrat! My máme galerii ve streetartu! Ale můžeš si tam zavystavovat..

Prague/Czech Republic
2012